Museumles Batavialand

Beschrijving

Plan een schoolbezoek naar Batavialand en leer alles over het leven in en rondom Flevoland van 7.000 jaar geleden tot nu. Dit is een leerzaam en leuk uitje toepasbaar op het lesprogramma. De leerlingen kunnen tijdens dit schoolbezoek spelenderwijs zich verdiepen in de eerste bewoners van dit gebied, het ontstaan van de Zuiderzee met de belangrijke scheepvaart en het ontstaan van Flevoland.
Onze deskundige museumdocenten begeleiden de leerlingen. Zij zorgen ervoor dat het programma perfect is samengesteld op het niveau en de samenstelling van jouw groep.

Plan jullie schoolbezoek

Kies hieronder het soort onderwijsprogramma waar je meer informatie over wilt. Als je een schoolbezoek wil plannen, neem je contact met ons op via 0320 22 59 23 of educatie@batavialand.nl

Bij een museumles wordt de groep begeleid door een museumdocent van Batavialand. Daarnaast heeft een museumles capaciteit tot een maximum van 30 leerlingen. Gevraagd wordt om 1 begeleider mee te nemen per 5 leerlingen. De capaciteit is maximaal 20 leerlingen per museumdocent.

Museumlessen

1. Museumles: Archeologie
Duik mee in de wereld van de archeologie. Een archeoloog onderzoekt mensen uit het verleden aan de hand van objecten die in de grond gevonden worden. Tijdens deze les bezoek je in kleine groepjes een aantal tentoonstelling en ga je aan de slag met archeologische vondsten. Aan de hand van onderzoekend leren kom je erachter hoe een archeoloog te werk gaat en welke verhalen vondsten uit de grond je kunnen vertellen.

  • Doelgroep: Groep 4 t/m 8
  • Duur: c.a. 2 uur
  • Leergebied: Geschiedenis

2. Museumles: Geschiedenis van Flevoland
In de museumles ‘Geschiedenis van Flevoland’ worden de leerlingen meegenomen door de geschiedenis van de provincie. Zo leren ze bijvoorbeeld over het land waar in de prehistorie de Swifterbantcultuur ontstond, de rol van de Zuiderzee in de Hollandse handel en hoe het huidige Flevoland is ontstaan en wordt onderhouden. Na een theoretische les worden de leerlingen uitgenodigd om in drie verschillende groepen praktische opdrachten en spellen uit te voeren over de categorieën Oud Land, Water en Nieuw Land. Deze opdrachten worden in groepsverband uitgevoerd, en de leerlingen zullen om het half uur wisselen van opdracht, zodat iedereen van alle geschiedenis kan genieten.

  • Doelgroep: Groep 4 t/m 8
  • Duur: c.a. 2 uur
  • Leergebied: Geschiedenis

3. Museumles: Nederland en de VOC
In de werfles Nederland en de VOC leren de leerlingen over de geschiedenis van de VOC en Nederland in de 17e eeuw. Zo komen bijvoorbeeld onderwerpen als rijkdom en armoede, (oneerlijke) handel en het leven aan boord van zo’n groot VOC schip aan bod. Na een theoretische les van één van de museumdocenten van Batavialand gaan de leerlingen buiten in tweetallen aan de slag om vragen te beantwoorden bij de les. Zo komen op de werf de ambachten aan bod die nodig waren om een echt zeewaardig schip te bouwen, en op de Batavia kunnen de leerlingen ervaren hoe zo’n schip er vanbinnen uitziet.

  • Doelgroep: Groep 4 t/m 8
  • Duur: c.a. 2 uur
  • Leergebied: Geschiedenis

4. Museumles: Wrakken en Schepen
Dit museum staat op land, maar hier was ooit water. Voordat de Afsluitdijk werd gebouwd was hier de Zuiderzee. In de Zuiderzee zijn ook schepen gezonken. Nu het water weg is vinden we deze gezonken schepen terug. Archeologen onderzoeken deze wrakken om te weten te komen welk schip het was en alle vragen te beantwoorden die je over het schip kan bedenken. In het museum gaan de leerlingen zelf onderzoeksvragen beantwoorden bij het scheepswrak van de Ventjager. Daarna gaan ze zelf aan de slag bij de scheepsambachten op de werf.

  • Doelgroep: Groep 4 t/m 8
  • Duur: c.a. 2 uur
  • Leergebied: Geschiedenis

Tarieven: 
https://www.batavialand.nl/schoolbezoek/tarieven-onderwijs

Inloggen voor details en boeken

Beschikbaar

Voorkeur van datum en tijdstip kan worden aangegeven bij boeking

Contact

Websiteinfo@batavialand.nl
OrganisatieBatavialand