Beschrijving
Een vreemd portret | Groep 7-8
We starten de workshop met het bekijken en bespreken van een kunstwerk; een portret.
Door middel van open vragen over kunst, wordt de woordenschat vergroot en het waarnemen, kritisch denken en de (visuele) geletterdheid gestimuleerd. Daarnaast wordt er een beroep gedaan op sociale vaardigheden; met name het respectvol spreken en luisteren. Er is geen goed of fout, er zijn verschillende kijk- en denkwijzen mogelijk. Leerlingen ervaren dat iedereen anders is, anders kijkt en leren elkaars verschillen te accepteren. Deze methode leidt tot verdieping en actieve deelname aan het gesprek, waarin kinderen voortborduren op elkaars observaties.
Om te ervaren hoe kunstbeschouwing, tekenen en taal op een simpele wijze verbonden kan worden, volgt na het gesprek een passende schrijfopdracht. Leerlingen die willen, mogen hun tekst voorlezen.
Hierna gaat de klas zelf aan de slag met het tekenen van een portret. Dit kan zowel op een realistisch als een semi-abstracte manier; beiden zullen aan bod komen.
Vervolgens verwerken de leerlingen, op eigen wijze, (een deel van) de teksten en portretten in één werkstuk. In iedere fase van de workshop zal worden benadrukt dat iedereen anders werkt en denkt en dat dat helemaal oké is.
We sluiten af met een evaluatie. Hoe verliep jouw proces? Heb je iets nieuws ontdekt op gebied van werken, jezelf en/of een ander?
NB: Deze workshop kan desgewenst aangepast worden aan het thema waar de klas mee werkt. De werkwijze blijft hetzelfde, de tekenopdracht wordt aangepast.
Kerndoelen | Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56 |