Beschrijving
Over bikkels en pechvogels | groep 3-5
Inhoud les
De leerlingen brengen een bezoek aan museum ANNO. Ze starten met een bezoek aan het archeologie lab waar de archeoloog een schoentje heeft gevonden van een kind uit de Middeleeuwen…
Van wie zou dit schoentje kunnen zijn geweest? Daar denken we samen over na. Vervolgens lopen we een korte route door de binnenstad die het kind in de Middeleeuwen ook gemaakt heeft. We beginnen bij zijn huis en gaan daarna langs het huis van zijn vriendje (een huis met een naam en zonder nummer zoals toen gebruikelijk was). We lopen naar de school (of althans de plek waar de school toen stond), en gaan zitten in de Middeleeuwse schoolbanken in het Academiehuis. De leerlingen leren hoe het er aan toe ging in de klas, ontmoeten de rector en spelen vervolgens een spelletje (bikkelen) dat kinderen in de Middeleeuwen al speelden!
Lesdoelen
Dit lesprogramma sluit aan bij de SLO-kerndoelen van de leergebieden “Oriëntatie op jezelf en de wereld” en “Kunstzinnige oriëntatie”
Tijdens deze rondleiding:
- Brengen de leerlingen een bezoek aan het archeologie lab in Museum ANNO;
- Bekijken de leerlingen een archeologische vondst;
- Zien de leerlingen dat archeologen ons helpen om in kaart te brengen wat zich in het verleden in Zwolle heeft afgespeeld;
- Ontdekken leerlingen dat huizen vroeger geen huisnummer hadden maar een naam.
- Ontdekken leerlingen dat het schoolsysteem waar zij zelf inzitten ontstaan is in Zwolle
- Nemen de leerlingen plaats in de nog steeds betreedbare schoolbanken van de Latijnse school (Middeleeuwen). Ze brengen ze een kort bezoek aan het Academiehuis.
- Bezoeken de leerlingen een aantal historische locaties in de binnenstad van Zwolle o.l.v. een museumdocent.
- Ervaren de leerlingen een aantal verschillen tussen hun eigen leven en dat van een leerling uit de Middeleeuwen