Beschrijving
(Stil)Leven | groep 5-8
We beginnen de les met een korte inleiding over stillevens in de kunstgeschiedenis. Veel stillevens hebben een verborgen betekenis. Vrijwel elke kunstenaar oefent zijn oog en tekenvaardigheid door het natekenen van voorwerpen uit de directe omgeving. Vaak zijn dat alledaagse dingen zoals kannen, kopjes, vazen, flessen en theepotten. Elk voorwerp heeft een andere vorm en is van een ander materiaal gemaakt. De kunstenaar heeft verschillende van deze vormen meegenomen in de klas.
Na een duidelijke instructie gaan de leerlingen deze verschillende voorwerpen natekenen. Eerst heel licht schetsen en daarna met kroontjespen en inkt.
In les twee maken we het stilleven af met kleurpotlood en ‘gewassen inkt’.
Kunstbeschouwing Voorbeelden van stillevens uit de kunstgeschiedenis.
Kunstenaars: Klaas Gubbels, Morandi, Picasso.
Technieken Tekenen naar de waarneming, schetsen van ruimtelijke voor werpen, diepte suggereren, perspectief tekenen, compositie, schaduw, kroontjespen, kleurpotlood, ‘gewassen’ inkt.
Kerndoelen 54, 55, 56
Inloggen voor details en boeken